Despre Proiect
Proiectul are misiunea să combată violența domestică și de gen prin crearea unui cadru sigur pentru respectarea principiului egalității de șanse în învățământul preuniversitar, prin oferirea instrumentelor necesare profesorilor, asistenților sociali și copiilor și prin dezvoltarea de materiale și intervenții ce pot fi preluate la nivelul instituțiilor judetene implicate.
Scopul proiectului este acela de a crea un cadru pentru respectarea dreptului la educație, tratament egal, nonviolent și fără discriminare pe bază de gen.
Proiectul, derulat pe o perioadă de 22 de luni (mai 2022 – februarie 2024), va crea un spațiu de dialog între experți în educație, decidenți politici, profesioniști din mediul neguvernamental la nivel național, și părinți, elevi, profesori și directori școlari din 20 de școli care prezintă risc ridicat de abandon școlar, rată mica de promovabilitate, rezultate academice precare, violență, având elevi din familii monoparentale sau situații familiare dificile.
,
Metodologia pentru prevenirea și eliminarea violenței de gen
Violența distruge vieți omenești, cauzează suferințe, care pot afecta persoanele implicate pentru tot restul vieții.
Violența este o încălcare a drepturilor fundamentale ale omului, o cauză și o consecință a inegalității.Violența duce la degradarea sănătății fizice și mintale, iar trauma suferită poate afecta generații la rând, fiind transmisă inclusiv genetic de la părinți la copii.
Violența în bază de gen este o infracțiune, o încălcare gravă a drepturilor omului și una dintre cele mai răspândite forme de inegalitate bazată pe gen, de unde își trage rădăcinile și pe care o consolidează. Acest fenomen cauzează prejudicii enorme femeilor, copiilor, familiilor, comunităților și societăților.
În scenariul în care violența față de copil se manifestă, unul din punctele de interacțiune constante ale minorilor cu statul o reprezintă școala. În această direcție, Legea nr. 217 din 2003, pentru prevenirea și combaterea violenței domestice, prin articolul 10, descrie rolul Ministerului Educatiei si Cercetarii în adresarea acestei probleme, rol ce include introducerea în curriculumul implementat la clasă a unor activități de învățare pe teme ca egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, respectul reciproc, rezolvarea nonviolentă a conflictelor în relațiile interpersonale, violență de gen și dreptul la integritate personală, precum și combaterea stereotipurilor discriminatorii ce au la bază rolurile de gen, adaptate vârstei și înțelegerii elevilor.
Aceeași lege prevede că judecătorii, procurorii, reprezentanți ai poliției, organizațiile neguvernamentale, precum și instituțiile publice ce desfășoară activitate în domeniu pot desfășura activități extracurriculare în învățământul preuniversitar, pe teme legate de violența domestica.
Principala barieră în implementarea acestui cadru legislativ o reprezintă lipsa unui curriculum acreditat pentru desfășurarea de intervenții la clasă de către cadrele didactice. Această lipsă va crea constant, până la înlăturarea ei, victime ale violenței, dincolo de manifestul împotriva ei și dincolo de legea în vigoare.
De la provocare la soluție
Ce facem în acest proiect?
În perioada 1 ianuarie 2020 –30 septembrie 2020, Direcțiile Generale de Asistență Socială și Protecția Copilului au înregistrat 10.656 de cazuri de abuz, neglijare sau exploatare împotriva minorilor, dintre care în Iași –463, Bacău –514, Vaslui -198, Botoșani -291, Suceava –444, Galați -496, Vrancea -237, Neamț -266.
Din păcate, în acest scenariu, victimele violenței în familie provin, de cele mai multe ori, din medii vulnerabile și cunosc foarte puțin despre serviciile care le sunt destinate sau nu au cunoștințele juridice necesare pentru a-și apăra drepturile, ceea ce le împiedică să se adreseze în instanța de judecată.
Astfel, alegem să intervenim:
- Dezvoltăm competențe de cetățenie activă, tratament nediscriminatoriu ce au la bază rolurile de gen, pentru profesioniști din învățământ și din mediul ONG, elevi și părinți;
- Introducem în curriculumul implementat la clasă, activități de învățare pe teme ca egalitatea de șanse și de tratament între femei și bărbați, respectul reciproc, rezolvarea nonviolentă a conflictelor în relațiile interpersonale, violență de gen și dreptul la integritate personală, precum și combaterea stereotipurilor discriminatorii ce au la bază rolurile de gen, adaptate vârstei și înțelegerii elevilor;
- Stabilim procedura aplicabilă de către inspectoratele școlare județene în vederea transferării urgente, cu caracter temporar, a copiilor victime sau martori ai violenței domestice la unitatea școlară recomandată de către instituțiile care oferă servicii sociale pentru prevenirea și combaterea violenței domestic;
- Dezvoltăm, cu sprijinul celorlalte ministere implicate și în colaborare cu organizațiile neguvernamentale cu activitate în domeniu, programe educative pentru cadre didactice, părinți și copii, în vederea prevenirii violenței domestice, a hărțuirii și a violenței sexuale, inclusiv parteneriate școală -comunitate –familie;
- Creăm, testăm și diseminăm un curriculum, folosit la clasă de către cele 60 de cadre didactice formate, care să faciliteze derularea de activități pe tematici precum egalitatea de șanse și tratament egal, respectul reciproc, rezolvarea non violentă a conflictelor în relațiile interpersonale, violența de gen și combaterea stereotipurilor de gen și a stereotipurilor discriminatorii ce au la bază rolurile de gen;
- Acredităm cursul pe baza curriculumului creat, ce contribuie la dezvoltarea de competente pe tematica drepturile omului.
Tot mai mult, atât în comunitate, cât și la școală, profesorii, asistenții sociali se confruntă cu violența elevilor, iar uneori e nevoie de intervenție specializată pentru a diminua conflictele sau rezultatele fatidice ale violenței.
Ce este de făcut într-o situație care scapă de sub control sau asupra căreia nu există control?
Care sunt pașii de urmat în cazul unui abuz? Ce faci dacă ești martor/-oră la un act de violență?
Secretele violenței pe care copiii le păstrează, de cele mai multe ori pentru toată viața, nu trebuie să fie secrete! A avea dreptul la viață este normalitate. A avea dreptul la o viață fără violență e necesar să fie normalitate! Ce putem face?
Ghidul “Rolul profesorului în gestionarea cazurilor de abuz” este disponibil pentru descărcare.
PROIECT DERULAT DE TEACH FOR ROMANIA ÎN PARTENERIAT CU ASOCIAȚIA NECUVINTE
.
.
Proiectul este derulat de Asociația Teach for Romania în parteneriat cu Asociația Necuvinte și beneficiază de o finanțare în valoare de 149.424,20 euro, prin programul Active Citizens Fund România, finanțat de Islanda, Liechtenstein și Norvegia prin Granturile SEE 2014-2021. Conținutul acestui website nu reprezintă în mod necesar poziția oficială a Granturilor SEE și Norvegiene 2014-2021; pentru mai multe informații accesați www.eeagrants.org. Informații despre Active Citizens Fund România sunt disponibile la www.activecitizensfund.ro.