Această scrisoare a fost transmisă în mod oficial Ministerului Afacerilor Interne în data de 08.08.2019.
Stimate domn Fifor,
Evenimentele din Caracal, Olt, deși nu unice, au adus în atenția națională disfuncționalitatea sistemului național de intervenție și protecție a cetățeanului, victimă a unor infracțiuni, corupția endemică a Ministerului Afacerilor Interne și a Poliției Române și grava deprofesionalizare a lucrătorilor de poliție. Managementul din trecut al acestor instituții, precum și actuala conducere, se fac vinovați din punctul nostru de vedere de crime împotriva umanității prin indiferența criminală pe care o afișează în fața problemelor grave existente și faptul că nu au luat nicio măsură concretă pentru a încerca să soluționeze problemele sistemului.
În conformitate cu art. 1/Legea nr.218 din 23 aprilie 2002 privind organizarea şi funcţionarea Poliţiei Române, „Poliţia Română face parte din Ministerul de Interne şi este instituţia specializată a statului, care exercită atribuţii privind apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei, a proprietăţii private şi publice, prevenirea şi descoperirea infracţiunilor, respectarea ordinii şi liniştii publice, în condiţiile legii.”
Este acest articol doar o recomandare lipsită de valoare juridică?
Într-un context de criză națională a justiției și o stare de mobilizare, deciziile care s-au considerat a fi esențiale au fost obligativitatea purtării uniformei de către toți lucrătorii de poliție și schimbarea șefului Jandarmeriei. Schimbări din funcții, declarații contradictorii, măsuri fără substanță, toate ne arată o indiferență și o complicitate criminală și faptul că instituția statului „care exercită atribuţii privind apărarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale ale persoanei” nu mai este o instituție funcțională. Mai mult decât atât, nu mai poate face față infracționalității din România, fie în mod voit, ceea ce o transformă în grup de crimă organizată, fie din neputință, dar ambele vă fac vinovați prin lipsa unor măsuri concrete.
În anul 2018, au dispărut 3.600 de minori de acasă și au fost găsiți 3.190 dintre aceștia. Cu toate acestea, pe site-ul Poliției Române, la categoria „Copii dispăruți” apar doar 17 nume, două dintre acestea fiind ale celor două fete din Caracal, Luiza și Alexandra, al căror strigăt de ajutor a reușit să treacă peste corupția din Poliția Română și să se facă auzit.
Proiectul de lege Alertă Copil, existent și blocat din anul 2011 la Ministerul Afacerilor Interne, pus în dezbatere publică acum, însoțit de declarații absolut halucinante din partea reprezentanților acestor două instituții și schimbarea șefului Jandarmeriei Române sunt doar o dovadă în plus a indiferenței criminale. Corupția endemică reacționează în declarații pompoase, lipsite de valoare și acțiuni concrete numai în urma unei tragedii.
Vă reamintim faptul că problemele legate de proasta funcționare a liniei naționale de urgență 112 nu reprezintă o noutate și după fiecare tragedie majoră, s-au făcut aceleași promisiuni, de fiecare dată rămase fără rezultate reale. Vă reamintim accidentul aviatic din Apuseni și incediul din clubul Colectiv din București, dar nu sunt singurele momente în care sistemul național de urgență a eșuat să-și îndeplinească scopul, existând și o condamnare la CEDO a României în acest sens.
Comisia Europeană a introdus procedura de infringement împotriva României înainte de cazul Caracal în urma eșecurilor României de a-și îndeplini obligațiile legate de Digital Single Market. În plus, Comisia a decis să trimită scrisori formale de notificare unui număr de state membre, precum Austria, Belgia, Grecia, Ungaria, România și Slovenia, care au eșuat în transmiterea informațiilor despre operatorii serviciilor esențiale identificate sub legea europeană despre rețea și informații despre sisteme. (Directive (EU) 2016/1148).
În cadrul anchetei din Caracal, cu toate că s-au prezentat chiar de către DIICOT legăturile IPJ Olt cu clanuri interlope locale, continuă să fie implicați aproape 60 de polițiști din cadrul IPJ Olt, compromițând astfel orice fel de credibilitate, în cazul în care aceasta ar mai exista.
Domnule ministru, în data de 02 august, ați declarat: “În paralel, de ieri dimineață a început o altă acțiune a Poliției Române, identificăm pe cei care fac transport ilegal de persoane, îi știm cu toții și îi vedem la marginea orașelor, așa-zisul «ia-mă, nene», pentru că trebuie să încercăm să preîntâmpinăm situații care au dus, iată, la dezastrul de la Caracal. Vreau să vă asigur că nu ne vom opri, până când nu vom reuși să punem pe roate un sistem care să funcționeze așa cum trebuie și până nu vom ști ce s-a întâmplat la Caracal și nu vom identifica vinovații pentru ca aceștia să răspundă. Raed Arafat, cu grupul pe care îl coordonează, este pregătit să vină cu măsuri. Ceea ce trebuie să știe cetățenii acestei țări este că nu costurile ne vor opri. Indiferent de cât ar costa, toate aceste măsuri se vor implementa, nu cred că există preț pentru viața unui cetățean”(în ceea ce privește sistemul de localizare și costurile – n.r.),conform Mediafax.
În contextul acestor declarații, cum explicați amânarea implementării sistemului de monitorizare electronică a agresorilor? Lipsa acestui sistem continuă să ducă la pierderea de vieți omenești an de an. Există, la nivelul Ministerului Afacerilor Interne, o listă în care sunt valorificate viețile cetățenilor, iar viețile femeilor și fetelor din această țară se află pe un loc inferior în acest top? Ne puteți explica modul în care înțelegeți „nu există preț pentru viața unui cetățean”?
Sau lipsa folosirii declinării la feminin explică de la sine sistemul de valori intern al ministerului pe care îl coordonați?
Noi toți, o țară întreagă, am asistat cutremurați la incompetența sistemului de intervenție în situații de urgență de a interveni, nepăsarea și bătaia de joc a polițiștilor, cei care sunt în slujba noastră, a cetățenilor, nu a clanurilor interlope locale/naționale, am auzit zeci, mii de declarații, toate contradictorii, scuze și plasarea responsabilității de la o instituție la alta, dar nu am văzut transparență, bun simț și măsuri clare care să arate că vă asumați dezastrul în care se află în acest moment siguranța cetățeanului pe care voi ar trebui să o asigurați.
Stimate domn Fifor, vreți cu adevărat să atacați corupția din sistemul pe care îl coordonați în acest moment sau vreți să continuați să vă certați cu presa pe Facebook și să faceți declarații populiste?
Uitați-vă la modul de intervenție al altor state care au trecut prin crize ale sistemului de justiție majore. Acestea au atacat direct inspectoratele de poliție corupte și le-au destructurat total.
- În Georgia, au fost dați afară 15.000 de ofițeri de politie și după au angajat numai oameni ne-corupți.
- În Mexic, toată poliția din Acapulco a fost dată afară și șefii arestați. Armata și forțele centrale au preluat responsabilitățile temporar, până la normalizarea situației.
- În Honduras, au dat afară 1700 de polițiști, inclusiv 6 din 9 generali, 2/3 din ofițerii evaluați.
- În Columbia, au fost dați afară peste 1400 de polițiști corupți.
- În Ucraina, sute de polițiști au fost dați afară, inclusiv 100% din câteva structuri regionale
Așa ar trebui să arate un început de reformă, nu schimbați doi șefi.
Având în vedere cele expuse mai sus, nesiguranța generalizată și teama de a mai apela la poliție, vă transmitem următoarele:
Solicitări:
1. Olt – demiterea fără drept la pensie specială sau alte beneficii a comisarului-șef Nicolae Alexe, fost adjunct al IPJ Olt și urmărirea penală a acestuia pentru complicitate și constituirea unui grup infracțional organizat. Solicităm aceleași măsuri pentru toți lucrătorii de poliție din cadrul IPJ Olt, Poliția Municipiului Caracal și postul de poliție din Dobrosloveni care au tergiversat cazul Luizei Melencu și al Alexandrei Măceșanu și au tratat aceste dispariții în bătaie de joc.
2.Bacău – demiterea din funcție fără drept la pensie specială sau alte beneficii a chestorului de poliție Vasile Oprișan, șeful IPJ Bacău. În contextul în care :
- potrivit DIICOT, clubul secret din Bacău aflat lângă sediul IPJ Bacău, funcționa încă din anul 2015. „Investigația vizează activitățile unor oameni de afaceri din municipiul Bacău care, începând cu anul 2015, au amenajat un club clandestin în care organizau, cu o frecvență aproape zilnică, petreceri în timpul cărora se consumau o gamă variată de droguri, sau substanțe cu efect psihoactiv și se utilizau în mod curent serviciile unor persoane de sex feminin minore care practică prostituția. Cercetările efectuate au relevat faptul că în jurul persoanelor care se ocupau de întreținerea clubului și de organizarea petrecerilor, s-a agregat un anturaj din care făceau parte oameni de afaceri, persoane cunoscute cu trecut infracțional, precum și funcționari din cadrul unei instituţii publice.”, se arată în comunicatul DIICOT.
- și a declarațiilor referitoare la victimele violenței în familie făcute de către Chestorul de poliție Vasile Oprișan, șeful Inspectoratului de Poliție Județean Bacău la un post de radio local în legătură cu care încă mai așteptăm rezultatele constrolului intern efectuat la începutul lunii aprilie.
3.Călărași – restructurarea la sânge a lucrătorilor de poliție din cadrul IPJ Călărași și a structurilor subordonate din județ și întărirea statului de drept prin transferul unor lucrători de poliție din alte județe, care nu au legături cu grupuri infracționale.
- Călărași se află pe locul 1 la nivel național, la numărul de persoane traficate în scop de exploatare sexuală și cu toate că an de an se spune acest lucru, atât de către instituțiile naționale cât și internaționale, nu au fost luate măsuri reale care să stopeze traficul de persoane din acest județ.
4.Înființarea unui grup de lucru la nivelul Ministerului Afacerilor Interne din care să facă parte reprezentanți ai organizațiilor neguvernamentale specializate pe problematica traficului de persoane, violență domestică și de gen, democrație și drepturile omului, precum și reprezentanți ai sindicatelor din poliție care să fie implicate cu transparență în deciziile privitoare la proiecte de acte legislative și situația sistemului național de urgență 112.
5.Înființarea cu celeritate a unor birouri specializare pe violență domestică și de gen la nivelul fiecărui Inspectorat de Poliție Județean din țară, birouri formate din lucrători de poliție din cadrul Serviciilor de Ordine Publică și Serviciilor de Investigații Criminale.
6.Introducerea unor programe de pregătire profesională obligatorii a lucrătorilor de poliție în proceduri de intervenție, tehnici de audiere și fenomenul violenței de gen și al traficului de persoane. Materialele de curs să fie realizate și cu consultarea societății civile.
7.Scoaterea din rândurile polițiștilor a acelor lucrători de poliție asupra cărora se face dovada descurajării repetate a victimelor infracțiunilor de violență de gen să depună sesizări și tratarea acestora în bătaie de joc.
8.Considerând că numărul polițiștilor care își respectă cu adevărat jurământul depus și meseria a devenit o minoritate și pentru a nu descuraja și această minoritate – motivarea salarială a lucrătorilor de poliție care își îndeplinesc cu celeritate atribuțiile de serviciu, prin acordarea de premieri/sporuri în urma soluționării unor spețe deosebite.
9.Schimbarea bateriilor de teste psihologice folosite pentru evaluarea lucrătorilor de poliție și asigurarea reală a unor programe de consiliere psihologică pentru aceștia. În completare, luarea unor măsuri concrete în situațiile de risc descoperite care să vină în sprijinul acelor polițiști, de exemplu: relocarea pe alte funcții care nu necesită același nivel de stres.
10.Respectarea drepturilor fundamentale ale omului și demnității umane în procesul de investigații atât a victimelor, cât și ale persoanelor apropiate acestora.
11.Instruirea operatorilor liniei naționale de urgență 112 în ceea ce privește relaționarea și comunicarea cu oamenii care sună pentru a cere ajutor și asigurarea unor psihologi/psihoterapeuți pentru fiecare tură de lucru, precum și a unor persoane specializate și tehnici de negociere, audiere pentru a se putea afla toate detaliile necesare care să ducă la salvarea vieților omenești, fără să li se închidă telefonul în nas.
12.Introducerea la Academia de Poliție și Școlile de Agenți a unor cursuri specializate pe violență domestică și de gen și fenomenul traficului de persoane pentru a asigura continuitatea pregătirii cadrelor.
13.Asigurarea transparenței instituționale și asumarea responsabilității, începând chiar de la cele două conturi de Facebook ale instituției coordonate de către d-voastră, cea a Ministerului Afacerilor Interne care nu răspunde la mesaje și a Poliției Române care are funcția „trimite mesaj” blocată. Comunicarea cetățenilor cu aceste instituții trebuie să fie neîngrădită, nu vă puteți ascunde în spatele unei sigle sperând ca problemele să dispară.
14.Denumirea sistemului de alertă dispariție copil – Alexandra Alert, după modelul american al sistemului de alarmă Amber (o fetiță în vârstă de 9 ani care a fost răpită și ulterior ucisă, în anul 1996).
15.Prelungirea perioadei de pregătire profesională a agenților de poliție formați în Școlile de Agenți la 2 ani de zile precum și a personalului încadrat din sursă externă. Crearea unui sistem real de tutelă care să exceadă tutela existentă doar pe hârtie pentru a evita în viitor cazuri precum cel din Galați de zilele acestea, dar și multe altele. Evitarea reîncadrării personalului ieșit din activitate, cu excepția creării unui sistem de instruire a studenților, elevilor și lucrătorilor care ar putea beneficia de expertiza și disponibilitatea de timp a acestora.
16.Poliția Română este o instituție care ar trebuie să funcționeze non-stop pentru că și infracționalitatea acționează non-stop. Situațiile din mediul rural în care programul de lucru este de la ora 08:00 – 16:00 sunt inacceptabile. Faptul că există un deficit de personal de aproape 20.000 de oameni nu justifică lipsa de implicare și nivelul de deprofesionalizare la care ați lăsat sistemul să ajungă. Puteți asigura temporar funcționarea decentă a acestui sistem prin a cere suplimentarea personalului pe o perioadă determinată de timp de la Jandarmerie sau, de ce nu, în lipsa unei alte soluții, celor de la Poliția Locală.
Având în vedere cele menționate mai sus, vă solicităm să organizați o întâlnire cu toți factorii menționați la punctul 4 în care să se discute toate propunerile primite în această perioadă de către Ministerul Afacerilor Interne. De asemenea, vă solicităm elaborarea unui plan de măsuri concrete, cu termene clare de implementare, plan accesibil publicului larg. Toate aceste măsuri solicitate de noi nu sunt menite decât să aducă îmbunătățiri sistemului și să asigure supraviețuirea statului de drept și menținerea contractului social dintre cetățean și stat.
Stimate domn Fifor, asumați-vă responsabilitatea pentru dezastrul din Ministerul Afacerilor Interne. Vă ascundeți de presă și vă scuzați dând vina pe guverne anterioare, cetățeni neînțelegători, dar rolul d-voastră care este? Dacă nu vă puteți face meseria, plecați și lăsați alte persoane să încerce să scoată mizeria din acest sistem.
Alexandra Măceșanu a dat dovadă de un curaj senzațional, iar voi, tot ce faceți în memoria ei, este să vă bateți joc de această anchetă.
În România, decesul statului de drept a fost constatat joi, 25 iulie, ora 11:05.
no replies