Sunați la 112
Serviciul de urgență 112 asigură preluarea apelurilor de urgență de la cetățeni și transmiterea acestora către agențiile specializate de intervenție (Ambulanță, SMURD, Poliție, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont), în vederea asigurării unei reacții imediate, uniforme și unitare pentru soluționarea urgențelor.
Serviciul de urgență 112 este furnizat de Sistemul național unic pentru apeluri de urgență (SNUAU). Administratorul SNUAU este Serviciul de Telecomunicații Speciale (STS).
Apelurile sunt preluate 24/7 de operatorii STS din cadrul Serviciului de urgență 112 și, în funcție de tipul urgenței, sunt transferate apoi către dispecerii agențiilor specializate de intervenție, care realizează un interviu pe domeniul de competență, alocă și alertează echipajele din teren.
Apelurile pot fi preluate și procesate în mai multe limbi de circulație internațională și în limbile minorităților naționale.
SMS la 113
Serviciul SMS 113 este soluția implementată de Serviciul de Telecomunicații Speciale pentru a veni în sprijinul persoanelor cu deficiențe de auz și/sau vorbire care vor să apeleze serviciul de urgență 112.
Prin integrarea în arhitectura existentă a SNUAU, Serviciul SMS 113 permite comunicarea prin mesaje scurte de tip SMS cu persoanele înregistrate în baza de date a SNUAU, păstrând caracteristicile funcționale de bază ale Serviciului 112 de voce: gratuitate și accesibilitate.
ATENȚIE! Apelarea sistemului de urgență prin SMS la numărul 113 se poate realiza doar în rețelele de comunicații mobile Orange, RCS-RDS, Telekom, Vodafone.*
Sesizare poliție, parchet
În cazul în care sunteți victima unei infracțiuni, puteți sesiza fapta la poliție (sau parchet) în scris sau oral. De asemenea, puteți însărcina o altă persoana să sesizeze infracțiunea, dacă o mandatați în scris. Procura scrisă și semnată de dumneavoastră va fi atașată la dosar.
Plângerea se poate face de către unul dintre soți pentru celălalt soț sau de copilul major pentru părinți. În cazul minorilor, plângerea se formulează de către reprezentanul legal sau cu încuviințarea acestuia.
Dacă alegeți să faceți plângerea oral, trebuie să vă deplasați la sediul poliției. Ofițerul de poliție va transpune în scris plângerea dumneavoastră, o va înregistra și vă va ruga să o semnați. De asemenea, plângerile făcute în scris, trebuie semnate de dumneavoastră.
Plângerea trebuie să includă:
- numele și prenumele,
- ocupația,
- domiciliul și
- o descriere cât mai amănunțită a faptelor.
- În măsura în care se cunoaște numele făptuitorului, acesta trebuie indicat în plângere, ca și orice dovadă în legătura cu evenimentul respectiv.
În faza de urmărire penală, persoana vătămată poate aduce și alte dovezi la dosar.
Dacă nu vorbiți sau nu înțelegeți limba română, puteți face plângerea în limba pe care o înțelegeți, iar aceasta va fi tradusă ulterior de organul judiciar. De asemenea, puteți solicita, în acest caz, ca, atunci când veți fi citat, să primiți citația și în limba pe care o înțelegeți.
Dacă sunteți victima violenței domestice, puteți solicita emiterea unui ordin de protecție provizoriu (OPP) de către organul de poliție sau puteți solicita instanței de judecată emiterea ordinului de protecție (OP). În acest sens, este nevoie să completați o cerere tip, care se depune la Judecătoria pe raza căreia aveți domiciliul. Cererea poate fi introdusă personal sau, dacă sunteți de acord, de către o persoană de la serviciile sociale care se ocupă cu violența în familie, o organizație neguvernamentală, de un procuror sau de un polițist.
Plângerea se poate transmite şi în format electronic, adică prin e-mail.
Plângerea prealabilă trebuie să fie introdusă în termen de 3 luni din ziua în care persoana vătămată a aflat despre săvârşirea faptei.
Când persoana vătămată este un minor sau un incapabil, termenul de 3 luni curge de la data când reprezentantul său legal a aflat despre săvârşirea faptei.
Sunt victima unei infracțiuni?
Ești considerat victimă a unei infracțiuni dacă ai suferit un prejudiciu fizic, moral sau material, ca urmare a unui incident considerat infracțiune conform legislației naționale în vigoare.
În calitate de victima a infracțiunilor, legea îți conferă anumite drepturi înainte, în timpul și la finalul procesului penal.
Primele două faze ale procesului penal în România sunt: urmarirea penală și judecata (procesul). În timpul urmăririi penale, organele de cercetare penală (poliția) cercetează cazul, adună dovezi în scopul găsirii făptuitorului. La finalul urmăririi penale, poliția trimite cazul la parchet, odată cu toate datele și dovezile adunate la dosar. După primirea dosarului, procurorul de caz analizează cazul și decide dacă acesta merge în următoarea fază, respectiv judecată sau dacă dosarul trebuie închis.
Odată ce dosarul ajunge în fața instanței de judecată, completul de judecători examinează faptele și audiază persoanele implicate pentru a stabili vinovăția făptuitorului. Odată stabilită vinovăția, făptuitorul primește o pedeapsă. Dacă instanța apreciază că învinuitul nu este vinovat, atunci acesta este eliberat.
În conformitate cu art. 1 din legea nr. 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea informării, sprijinirii și protecției victimelor infracțiunilor:
(1) Orice persoană victimă a unei infracțiuni are dreptul de a fi recunoscută ca atare din momentul identificării, de a fi tratată cu respect, profesionalism, de a beneficia de protecție și sprijin individualizate, de a obține compensații financiare și de a i se restabili drepturile. De aceleași drepturi beneficiază și membrii familiei acesteia.
(2) Măsurile de informare, sprijin și protecție, inclusiv evaluarea, acordate în condițiile prezentei legi nu sunt condiționate de introducerea unei plângeri în fața organelor de urmărire penală.
Cum pot afla ce se întâmplă în cazul infracțiunii cu privire la care am făcut sesizarea?
După ce ați făcut plângere, dosarul va fi transmis de către organele de poliție către parchet unde dosarul va primi un număr unic.
După ce ați depus plângerea puteți afla care este stadiul urmăririi penale dacă faceți o cerere expresă în acest sens și indicați o adresă pe teritoriul României sau o adresă de poștă electronică (e-mail) sau mesagerie electronică la care informațiile să vă fie comunicate.
Dacă procurorul va decide să trimită cazul la instanță, aveți dreptul de a consulta dosarul la sediul instanței, în timpul fazei de judecată. De asemenea, veți fi citat la judecată.